Vår mail-adress

fredag 8 oktober 2010

Här kommer jag med vagnen ( vi beskriver föremål)

 Jag samlar saker i en säck. Det kan vara föremål från förskolan, skogen, köket, gården etc.
På samlingen sitter barnen i en ring med händerna bakom ryggen. Jag har en vagn som jag lägger min säck i och går utanför ringen och sjunger:
”Här kommer jag med vagnen
så lastad tung den går
med saker ifrån Parkdala,
och gissa nu vad du får.”
Ett av barnen får en sak och ska nu beskriva föremålet, hur det känns, vilken form det har ev. gissa vad det är. De andra barnen får också vara med och lista ut vad barnet håller i sina händer.

På bilden beskriver barnet sin sak ”Den är rund och kall och man har den när man häller sand”. Vi får titta på den och kommer överens om att det är en sil.
Vi lägger sakerna inne i ringen och kanske kan vi beskriva dem ytterligare.

Vi avslutar med att var och en får plocka upp sin ”sak” och lägga tillbaka i säcken.
Vi beskriver med orden : mjuk-hård, stor-liten, lång-kort, kall-varm, rund-kantig-fyrkantig-trekantig-rektangel-kvadrat-triangel, spetsig- o.s.v.
Kristina påLingonet

2 kommentarer:

Förskoleburken sa...

Vilken bra övning! Ska genast härma,tack!

majken sa...

Ett litet tisp på vad mina dagbarn fick sortera kommer här. Jag köpte olika sorter, färger och storlekar på makaroner och sedan fick de sortera dom i små plastglas.